Fyiosgereld is zich sinds februari 2010 voornamelijk gaan richten op het helpen van patiënten met chronische pijnklachten. Er zijn vele oorzaken voor het ontstaan van chronische pijnklachten, maar de gevolgen van chronische pijn zijn vaak dezelfde:

• angst om te bewegen, vermijden van activiteiten
• toename van beperkingen in het algemeen dagelijkse leven (ADL)
• verminderde fysieke prestatie

Oorzaak
Ieder lichaam streeft naar een optimale manier van bewegen die past bij de mogelijkheden ervan. Pijn veroorzaakt een verstoring van de ideale beweging, waardoor het lichaam de pijn gaat ontwijken. Dit is noodzakelijk om de blessure of overbelasting rust te geven. Hierdoor ontstaat soms een andere manier van bewegen. Blijft deze manier van bewegen gedurende langere tijd bestaan, dan kan ontsporing of zelfs slijtage van een gewricht het gevolg zijn.

Mogelijke oplossingen
Door de belasting op het lichaam te verlagen zal de pijn afnemen en kan de juiste manier van bewegen worden hersteld. Gewrichten kunnen dan weer soepel bewegen en de pijn tijdens het bewegen zal niet langer centraal staan. De pijn neemt af en wordt weer voorspelbaar. Door het leren van optimaal bewegen zullen kracht en conditie verbeteren.
Men zal zich fitter en energieker gaan voelen. Vervolgens kan begonnen worden met het herstellen van het algemeen dagelijkse leven (ADL). Geleerd zal worden welke aanpak het meest succesvol is, om weer beter, langer en gemakkelijker te bewegen.

Het ADL van de patiënt wordt bekeken en daar waar nodig bijgestuurd, zodat deze met een voldaan gevoel zijn dagelijkse bezigheden kan volbrengen.

Tijdens de behandelingen zal een individueel trainingsschema zorg dragen voor een geleidelijke opbouw van de belastbaarheid en het prestatieniveau. Hierbij wordt gebruik gemaakt van Redcord therapie en balanstherapie.

Psychologische begeleiding
Uit onderzoek is gebleken dat niet alleen de pijn van belang is bij mensen met chronische pijnklachten, ook de manier waarop met de pijn wordt omgegaan is een bepalende factor voor het algemeen welbevinden. Daarom is in dit speciale behandelprogramma ook een rol weggelegd voor de psychologe. Zij zal helpen bij de acceptatie en verwerking van beperkingen. Tevens bekijkt zij op welke wijze de sociale omgeving (bv. partner of familie) van invloed is op de situatie en de beleving daarvan.